Hoe een onverwacht bezoek je cybersecurity in gevaar kan brengen
Dirk Jan Laros · 10 minuten leestijd · Gepubliceerd op 6-2-2024

De cybersecurity van jouw bedrijf is eerder in gevaar dan je denkt!

Stel je voor: je werkt bij een advocatenkantoor en je hebt net een heerlijke lunch gehad. Je gaat weer aan de slag met je dossiers, maar na een uur wordt er aangebeld. Er staan twee loodgieters voor de deur die zeggen dat ze voor het onderhoud van de waterleidingen komen. Ze hebben geen afspraak omdat het onderhoud aan de kant van de gemeente zit. Je laat ze binnen en ze gaan aan de slag in de keuken en in het toilet. Ze moeten ook even in de meterkast kijken. Je denkt er verder niet bij na en je gaat verder met je eigen werk.

Slachtoffer worden van een cyberaanval is een reëel risico dat je loopt. Wees alert, meld verdachte situaties meteen!

Na een half uur vragen ze om een handtekening op hun de werkbon en dan vertrekken ze weer.

Alles lijkt normaal…, totdat een enige dagen later je netwerk geblokkeerd is. Je kunt niet meer inloggen op je systeem. Je wachtwoorden kloppen niet meer of je accounts zijn niet meer actief. Zelfs de IT beheerder kan er niet meer bij. En dan ontdek je ook nog dat er een oude laptop is verdwenen.

Wat is er gebeurd?

Jij kunt slachtoffer worden van een cyberaanval. De loodgieters waren geen echte loodgieters, maar hackers die zich hebben voorgedaan als monteurs. Ze hebben een apparaatje geplaatst dat je netwerk kaapt en je toetsaanslagen registreert, een wifi-punt gecreëerd of een kwaadaardige code geladen op een computer. Zo hebben ze toegang gekregen tot je gevoelige informatie en je apparatuur.

Een fictief scenario, maar dit is een reëel risico dat je loopt als je niet alert bent op onbekende bezoekers op je kantoor. Cybersecurity is niet alleen een kwestie van goede software en wachtwoorden, maar ook van fysieke beveiliging en bewustzijn. Een bezoeker kan makkelijk misbruik maken van je vertrouwen of je afleiding.

Hoe kun je dit voorkomen?

Maak een beleid en spreek duidelijk af met je medewerkers hoe ze om moeten gaan met bezoekers op de werkvloer. Vraag altijd om een legitimatie en een afspraakbevestiging. Laat bezoekers niet alleen rondlopen of toegang hebben tot je apparatuur. Wees alert op situaties of gedragingen van onbekenden, want ook die kunnen verdacht zijn. Meld het meteen aan je collega’s of leidinggevende als je iets niet vertrouwt.

Cybersecurity is een belangrijk onderwerp voor elke organisatie. Het is niet alleen een technische uitdaging, maar ook een menselijke. Wees daarom voorbereid en alert op mogelijke bedreigingen. Zo kun je jezelf en je organisatie beschermen tegen cyberaanvallen.

Hoe bescherm je je software tegen cyberaanvallen?

Veel IT-professionals zeggen: “Het is niet de vraag óf je een aanval krijgt, maar wanneer.” Wil je weten hoe je jouw software optimaal kunt beveiligen om het risico te minimaliseren? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Profielfoto van Dirk Jan

Dirk Jan

developer, directeur

Dirk Jan is developer bij en eigenaar van Q2-software.nl. Hij heeft grote passie voor Laravel, front-end en merkidentiteit.

Tags

Samen aan de slag
Of een vraag?

stuur een e-mail naar
info@q2-software.nl
of telefoneer 085 06 06 133