Zo bouw je een SEO-pagina op
Dirk Jan Laros · 9 minuten leestijd · Gepubliceerd op 4-6-2024

Zo bouw je een SEO-pagina op

In deze blog leer je over het optimaliseren van en webpagina voor SEO.

SEO is niet SEA

Vooraf is het belangrijk om te zeggen dat Search Engine Optimisation (SEO) iets heel anders is dan Search Engine Advertisement (SEA). Dit heeft zeer veel invloed op de manier hoe je pagina’s opbouwt en teksten schrijft.

Bij SEA betaal je de zoekmachine om hoger te scoren bij de door jou gekozen zoektermen. Het is zeer belangrijk dat je nadenkt over hoe een potentiele klant op jouw website binnenkomt. De pagina moet antwoord geven op zijn zoekterm. Met SEA is het gevaar dat je verhaal niet aansluit bij de zoekopdracht.

Hoe SEO werkt gaan we in deze blog verder vertellen.

Doelgroep en zoekwoorden

Als je gaat beginnen met SEO (en SEA) is het eerst zaak te bedenken voor welke doelgroep je een pagina wilt maken. Je moet weten waar ze naar zoeken. Online zijn er verschillende gratis tools te vinden waarmee je zoekwoordenonderzoek kunt doen:

Ga op zoek naar termen die een relatief hoog zoekvolume hebben, maar waar weinig van je concurrenten actief zijn. Dit is eenvoudig te testen door zelf de zoekmachine te openen. Het beste is om dit te doen op een anoniem apparaat zodat je geen persoonlijke aanbevelingen krijgt.

Gerelateerde zoekopdrachten

Zoekopdrachten onthullen een bron van inspiratie voor het creëren van content. Als je op Google een zoekopdracht doet zie je informatie over vragen die leven bij mensen. Hier zijn enkele strategieën om deze inzichten te benutten:

  • Ontdek nieuwe onderwerpen: Typ een vraag of onderwerp dat je interesseert in Google en duik in de secties ‘Mensen vroegen ook’ en ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ om aanvullende ideeën te vinden.
  • Analyseer zoekgedrag: Gebruik Search Console Insights om de meest populaire en trending zoekopdrachten gerelateerd aan je site te bekijken. Overweeg of het waardevol is om meer content te ontwikkelen die aansluit bij deze trends.

Deze benaderingen helpen je niet alleen om relevante content te creëren, maar ook om je bestaande materiaal te verrijken en af te stemmen op de werkelijke behoeften van je publiek.

Autoriteit

Zorg ervoor dat je content op drie punten goed scoort: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dit helpt bij het verkrijgen van een betere positie in de zoekresultaten. Meestal bereik je dit eenvoudig met nette teksten en een professionele, snelle website.

Een goede tool om je website autoriteit te checken is ahrefs Website “Authority” Checker.

Pagina opbouw

Je webdesign moet verzorgd zijn. Zorg voor een mobielvriendelijk ontwerp. Bovendien mag je website niet traag reageren. Je kunt dit bereiken door grote afbeeldingen te verkleinen, gecomprimeerde video’s te tonen en eventueel een sneller hostingpakket te regelen als je wel zwaardere content moet serveren. Houd wel altijd rekening met je doelgroep: misschien gebruikt iemand wel een simpel telefoontje met een trage wifiverbinding.

Kopteksten

Wanneer je je zoekwoorden hebt vastgesteld ga je schrijven. Zorg ervoor dat je zoekwoorden terugkomen in de hoofdtekst, maar zeker ook in de koppen. Probeer de belangrijkste vragen in koppen samen te vatten.

Hooftekst

Je hoofdtekst moet leesbaar zijn, maar vooral geoptimaliseerd voor SEO. Dit betekent dat het voor ‘normale’ lezers wat overdreven overkomt. SEO-teksten beantwoorden alle vragen maar herhalen ook vaak het woord waar de pagina voor geschreven is. En dan niet per se letterlijk herhalen, maar er worden ook veel synoniemen gebruikt.

Meta-gegevens

Wat mensen niet zien, is waar computers juist op ‘kicken’: meta-gegevens. Dit zijn niet de gegevens van het bedrijf Meta, maar informatie die iets onthult over de webpagina. Dit omvat doorgaans de titel, omschrijving, auteur, en trefwoorden (keywords), maar kan soms ook details bevatten over de locatie, datum, en tijd. Daarnaast kunnen ontwikkelaars met behulp van meta tags specificeren of zoekmachines een pagina wel of niet moeten indexeren.

Call-to-actions (CTA) naar de conversiepagina

Nadat zoekmachines je pagina gevonden hebben en nadat mensen op die links klikken is het belangrijkste om conversie te maken. Je moet één duidelijke CTA hebben; het liefst een pagina waar je al het zoekverkeer naartoe wilt leiden. Dit is de conversiepagina. Dit kan bijvoorbeeld een offerte-aanvraagpagina zijn.

Plaats de CTA meerdere keren op je pagina. Bovenaan, in je hoofdtekst, onderaan de pagina. De vuistregel is dat er met 1x scrollen altijd weer dezelfde CTA zichtbaar moet zijn.

Laat jouw website controleren

Er zijn talloze tooltjes te vinden om je website te controleren, maar je mag ook ons even bellen of mailen. Wij controleren gratis en vrijblijvend jouw website.

Profielfoto van Dirk Jan

Dirk Jan

developer, directeur

Dirk Jan is developer bij en eigenaar van Q2-software.nl. Hij heeft grote passie voor Laravel, front-end en merkidentiteit.

Tags

Tools

Samen aan de slag
Of een vraag?

stuur een e-mail naar
info@q2-software.nl
of telefoneer 085 06 06 133